Terug naar het overzicht | Publicatiedatum: 10 juli 2020
Adviezen leerlingbegeleiding bij rouw
Leerlingbegeleiding bij rouw
Hoe kun je als docent of mentor steun geven aan een jongere in rouw? Expertisecentrum Omgaan met Verlies heeft tips en adviezen samengevat in een lijst met do’s en don’ts. Ook voor mensen die vanuit een andere rol contact hebben met rouwende jongeren kan de lijst handig zijn, zoals een sportcoach of jeugdouderling.
Do’s
- Steun geven, zit vaak in kleine dingen, zoals een knipoog, een woord of een belangstellende vraag.
- Wanneer je ongestoord met de jongere wilt praten, zoek dan een plek die voor de jongere veilig is en waar jullie niet gestoord worden.
- Blijf in stilte aanwezig. Praat niet alles vol met ‘adviezen’.
- Kies bij voorkeur voor een informeel moment om contact te maken, bijvoorbeeld al wandelend of tijdens een activiteit. Jongeren vinden het dan vaak gemakkelijker om te praten.
- Wijs jongeren op steunmogelijkheden die bij hen passen, zoals digitale ‘ontmoetingsplaatsen’ en speciale websites.
- Geef praktische steun, zoals nagaan hoe hun achterstand ingehaald kan worden op school.
- Vertel jongeren wat normaal is na verlies en wat niet.
- Vraag ook in een later stadium nog hoe het gaat.
- Neem het risico dat je fouten maakt. Liever een fout en die herstellen dan niks doen.
Don’ts
- Ongevraagd adviezen geven: ‘Als ik jou was…’. Oordelen of oplossingen aanreiken in plaats van luisteren. De jongere als zielig behandelen.
- Zeggen dat de rouw lang genoeg heeft geduurd en het leven verdergaat.
- Gevoelens wegnemen door te doen of het allemaal niet zo erg is.
- Niks doen, omdat je bang bent fouten te maken.
- Clichés gebruiken als: ‘Het gaat wel weer over.’ ‘Het hoort bij het leven.’ ‘Je moeder is nu beter af, ze had zoveel pijn.’ ‘Je opa was al oud.’
Bron: Expertisecentrum Omgaan met Verlies